Det var en gång en polis, det var en gång en pojke på 19 år, det var en gång en demonstration, det var en gång en sommar år 2001.
En saga
Klar låg himlen över staden, solen stekte hett,
och vid Haga ringde Hagas kyrkklocka ett.
Barnen sprang på skolgården , från rektorsfönstret tonade Idas Sommarvisa ut
Emil sprang fram till sin pappa och sa till sina klasskamrater:
"Det här e min pappa , han e polis så de så!"
och polisen tog sin son i handen och gick hem
Dagen efter kramade polisen sin Emil
"Nu skall jag ut och vakta demonstranter
så du får inte ställa till något bus"
"Nä, sa Emil bara du inte skjuter någon med pistolen"
"Det lovar jag," sa polisen och vinkade hej
Polisen kom till det stora polishuset på Skånegatan
Där var ett fasligt ståhej
Till staden skulle det komma demonstranter, presidenter och kungar från världens alla hörn
och alla poliser betedde sig som busungar
"Nu skall vi slå dom , nu skall vi slå dom åhej!"
Emils pappa tyckte dom bar sig om som idioter men han sa inget eftersom han annars kunde bli mobbad
I en annan del av staden träffades några ungdomar
Dom kallade sig för anarkister för dom trodde inte att kungar och presidenter skulle bestämma utan det skulle folket göra tillsammans.
"Nu skall vi göra en stor fredlig demonstration och ta oss in till alla kungar och presidenter och säga att nu får ni åka hem för vi vill styra vår stad själva" sa dom med en mun.
I en annan stad i Tyskland sa någon som hette Wessel
"Nu bestämmer jag demokratiskt att vi följer Lenin och Maos exempel och visar dom i den lilla staden vem som är bäst på att vara socialist!"
Så gav han order till alla att säga på kommando
"Nu skall vi slå dom , nu skall vi slå dom!"
Alla poliser i den lilla staden stod nu uppställda för att få sina kommenderingar
"Nu skall vi vara snälla" sa polischefen när han delade ut pistoler till alla
"Nej," sa Emils pappa, "jag har lovat Emil att inte skjuta någon"
"Kommer aldrig på fråga, det är en order att bära pistol" sa polischefen argt
"Men" , sa Emils pappa, "det är ett alldeles för stort vapen i en liten mans hand"
Polischefen fnös och tänkte "kärring " men det sade han inte högt eftersom han chef faktiskt var en kärring och då kunde han få sparken.
Så kom den stora dagen då Amerikas president kom till den lilla staden. Han träffade kungar, presidenter och statsministern i det lilla landet som han inte visste vad det hette.
Presidenten tyckte att statsministern var lite för tjock för att komma från Schweiz men han sa inget.
På kvällen åkte presidenten till det stora lyxhotellet som ingen i den lilla staden hade råd att bo och öppnade sin portfölj.
Där sken en liten röd lampa och tryckte man på en knapp kunde han få hela världen att explodera eftersom han ensam kontrollerade Amerikas atombomber.
Presidenten mös eftersom ingen hade så stor makt i hela världen som han
Men presidentens frun suckade där hon låg ensam i sin säng och tänkte att nu sitter han väl där igen hela natten och tittar på den lilla lampan. Det är nog ett alldels för stort vapen för en så liten man och så somnade hon och drömde att hon var ihop med statsministern i det lilla landet i stället.
I ett litet rött hus i den lilla staden stod Kalle, 19 år och dansade för sig själv
Han tänkte för sig själv att nu skall jag dansa bort all alla presidenter , ministrar och kungar så tar vi hand om staden själv.
Kalle var vegan , feminist och syndikalist för han ville inte äta djur och tyckte inte tjejer skulle förtryckas
Killarna i hans klass tyckte han var lite pucko eftersom han inte var som dom andra killarna som jämt skulle supa, slåss och kladda på tjejer men han brydde sig inte.
Dom är bara avundsjuka för att dom inte kan dansa så bra som jag, tänkte han.
Kalle gick ner till stadens centrum för att träffa sina kompisar som skulle demonstrera
Där fick han höra att han kompisar var inspärrade på en skola
Den lilla staden hade nämligen låtit alla demonstranter få sova i stadens alla skolor så dom inte skulle lägga sig i rabatterna
Eftersom polischefen hade hört av sin svåger som var kusin till Bertil som kände någon som trodde att det fanns vapen i Kalles skola tänkte han att nu tar vi dom.
Sagt och gjort. Polischefen gav order att poliserna skulle omringa skolan, låsa in alla demonstranter på vatten och bröd i två dagar så dom fick veta hut.
Kalle tänkte att vilka idioter. Där är ju bara fältbiologer och såna som mina kompisar som vill dansa och demonstrera fredligt När Kalle går fram till poliserna för att fråga efter sina kompisar blir han omkullsprungen av en polishäst.
"Dumma häst," skriker han , "Jag är ju vegan och rädd om djur, då får du vara rädd om mig."
Dagen efter demonstrerar Kalle och hans vänner mot att deras kompisar låsts in på vatten och bröd
Efter hundra meter stoppas tåget av polisen och lastbilar med containrar körs fram
Kalle och hans kompisar skriker "icke våld, icke våld" men då kryper några maskerade killar fram och skriker på tyska " nu slår vi dom , nu slår vi dom".och så springer dom och slår sönder alla fönster på den stora Avenyn.
Senare på kvällen går Kalle till den stora parken där en massa ungdomar anordnat en fredlig jättefest där alla dansar, Vad skönt tänker han, nu är jag bland vänner.
Efter en stund slår polisen en ring runt festen. Polisen beordrar alla att sitta ner och den elakaste polisen av alla sparkar Kalles kompis i huvudet.
Mitt bland alla festdeltagare sitter också ett gäng nazister och skrattar
"Nu tar vi alla veganer och feminister" skriker dom.
Kalle blir rädd och springer fram till några som kastar sten mot poliserna
Vid hörnet ligger ett kafé där han brukar sitta
"Jag går här varje dag" skriker han när en sten far genom luften och träffar en polis.
Emils pappa som står där blir rädd och drar upp sin pistol
Vad skall Emil säga nu tänker han
Kalle tar upp en sten som är ett alldeles för tungt vapen för en liten man och kastar.
Pang säger det och Emils pappa står med en rykande pistol i handen och tänker "Va fan har jag gjort?"
Kalle tar sig för magen och skriker på hjälp.
Emils pappa rusar fram för att kalla på ambulans
Dagen efter är alla Kalles kompisar ledsna
Dom ville ju bara dansa och ha roligt.
Ingen förstår någonting.
Dom går med i den stora demonstrationen där det är folk från världens alla hörn
Alla är glada att det är så många men många är sorgsna att Kalle blivit skjuten
Mitt i den stora demonstrationen marscherar Wessel från Tyskland stolt som en tupp
Nu har vi visat puckona i den lilla staden hur man demonstrerar i vårt land.
Bredvid honom går en farbror med dragspel och spelar Idas sommarvisa
"Det är en känd antifascistisk sång av den kände anarkisten Astrid Lindgren" säger han på tyska till Wessel.
Wessel som egentligen är ganska pucko och alltid varit lätt att lura beordrar alla att sjunga med vilket gör att dom inte hinner slå sönder resten av stan som dom tänkt.
På sjukhuset ligger Kalle och kämpar för sitt liv eftersom pistolkulan är som en atombomb i Kalles kropp.
På polishuset får Emils pappa och alla poliser blommor och tackkort. Emils pappa slänger blommorna i papperskorgen, kastar sin uniform och säger till polischefen."Vet du vad, du är det största puckot som gått i en uniform., nu skall jag bli veganfeminist så det så". Sedan åker Emils pappa hem och kramar om sin son där han ligger i sin säng och drömmer.
Emil drömmer nämligen att han dansar med sin pappa i den stora parken med Kalle och att polischefen fått avgå och blivit Lisebergskanin.
/Micke "Dragis "Grebelius, anarkist, antifascist och fredlig
Stödfonden för rättshjälp åt alla gripna,
Nisse Lättfonden pg. 2 76 02-2